جاذبه های طبیعت, جاذبه های گردشگری

لانوس ، کلمبیا

لانوس

لانوس ، کلمبیا

Llanos  دشت علفزارهای گرمسیری وسیعی است که در شرق آند در کلمبیا و ونزوئلا ، در شمال غربی آمریکای جنوبی واقع شده است. این منطقه بومی منطقه علفزارهای گرمسیری و نیمه گرمسیری ، دشتهای دریایی و گیاهان بوته ای است.

لانوس ها دشت هایی هستند که بیشتر از شرق و غرب امتداد دارد. لانوس از غرب و شمال غربی به آند و از شمال به رشته کوه ساحلی ونزوئلا محدود می شود. ارتفاعات گویان در جنوب شرقی و جنگل های مرطوب  در جنوب غربی واقع شده اند. در شرق تالاب های اورینوکو و جنگل های باتلاقی دلتا واقع شده اند.

رودخانه اصلی لانوس، Orinoco است که از غرب به شرق از طریق منطقه بومی و بخشی از مرز بین کلمبیا و ونزوئلا را تشکیل می دهد. اورینوکو سیستم اصلی رودخانه ونزوئلا است.

اقلیم
این منطقه بومی دارای آب و هوای ساوانای استوایی است. میزان بارندگی بسیار فصلی است و از ماه مه تا نوامبر یک فصل بارانی و بین دسامبر و آوریل یک فصل خشک است. مرطوب ترین ماه ها معمولاً ژوئن و جولای است. میزان بارندگی در منطقه بومی منطقه متفاوت است ، از ۲۵۰۰ میلی متر در سال در جنوب غربی ، ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ میلی متر در ایالت Apure و ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی متر در سال در Llanos of Monagas State در شمال شرقی. میانگین دمای سالانه ۲۷ درجه سانتی گراد است و میانگین دمای ماهانه در طول سال تغییر کمی دارد. کمترین دما در ماه های ژوئن ، جولای ، دسامبر و ژانویه فقط ۲ درجه سردتر از گرمترین ماهها است.

جوامع گیاهی در لانوس شامل زمین های چمنزار باز ، دشتهای با درختان پراکنده یا انبوهی از درختان و مناطق کوچک جنگل ، به طور معمول جنگل هایی در امتداد رودخانه ها و نهرها است.

علفزارها و دشت های گیاه Llano Alto با چمنزارها و بوته هایی به ارتفاع ۳۰–۱۰۰ سانتی متر مشخص می شود . خاکها معمولاً ماسه ای و از نظر مواد مغذی فقیر هستند.

در طول فصل بارندگی از ماه مه تا اکتبر ، بخشهایی از لانوس ها می توانند تا یک متر آبگرفتگی بگیرند. این باعث می شود برخی از دشت ها و مراتع گیاهان به تالاب های موقت تبدیل شوند. این سیل همچنین زیستگاهی برای پرندگان آبزی و سایر حیوانات وحشی ایجاد می کند. این چمنزارها و دشت های پر آب و فصلی که به عنوان llano bajo شناخته می شوند ، معمولاً خاک غنی تری دارند.

فعالیت اقتصادی اولیه در Llanos از دوران استعمار اسپانیا ، پرورش میلیون ها گاو است.چند دهه دامداری گسترده زیست محیطی Llanos را تغییر داده است. علفزارها و ساواناها به طور مکرر سوزانده می شوند تا برای چرا مناسب تر  باشد. علف های غیربومی برای علوفه گاو از جمله چمن آفریقایی Melinis minutiflora اکنون مناطق وسیعی را پوشش می دهند.

در لوس لانوس ، دولت های ونزوئلا و کلمبیا صنعت نفت و گاز قدرتمندی را در مناطق Arauca ، Casanare ، Guárico ، Anzoátegui ، Apure و Monagas توسعه داده بودند. . ذخایر نفتی غیرمتعارف ونزوئلا در حدود ۱۲۰۰ میلیارد بشکه (۱۰۱۱ × ۹/۱ مترمکعب) که عمدتاً در ماسه های نفتی اورینوکو یافت می شود ، تقریباً برابر با ذخایر نفت متعارف جهان است.

ارزیابی سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۱۰۵۳۲۳ کیلومتر مربع ، یا ۲۸٪ از منطقه بومی ، در مناطق حفاظت شده هستند. مناطق حفاظت شده شامل پارک ملی Aguaro-Guariquito (5،۸۵۷٫۵ کیلومتر مربع) ، پارک ملی Cinaruco-Capanaparo (5،۸۴۳٫۶۸ km²) ، ذخیره گاه Tortuga Arrau (98.56 km²) و پناهگاه حیات وحش Caño Guaritico (93.0 km²) در ونزوئلا ، و پارک ملی El Tuparro ( 5،۵۴۹٫۰۸ کیلومتر مربع) در کلمبیا می باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.